Coronavirus afectează securitatea energetică a țării

📌 Pe perioada stării de urgență (17 martie – 15 mai 2020), Agenția Națională pentru Reglementare în Energetică (ANRE) a interzis furnizorilor de utilități să deconecteze consumatorii casnici în cazul neachitării facturilor de plată pentru energia consumată 🚫

📌 În Republica Moldova consumatorii casnici de energie electrică consumă peste 40% din întreaga cantitate de electricitate livrată, ceea ce echivalează cu circa – 1.637.500.000 kWh.

📌 În conformitate cu un raport al Secretariatului Comunității Energetice, rata de colectare a plăților pentru energia electrică consumată în Moldova a scăzut la 77,7% 📉 la situația din 21 aprilie 2020 (adică 22,3% din energia consumată nu a fost achitată)

📌 Se estimează că la sfârșitul lunii aprilie datoriile consumatorilor de energie către furnizori vor atinge valoare de 6,7 milioane Euro, din care 3,6 milioane Euro din partea consumatorilor casnici

📌 Într-un alt raport al Comunității Energetice sunt prezentate practicile de reglementare exemplare, care au fost introduse în statele membre în perioada pandemiei COVID-19, printre care 👉

1️⃣ transmiterea prin internet a indicaților contorului de către însăși consumatorii de energie;
2️⃣ facturarea energiei conform datelor istorice în baza consumului mediu zilnic din perioadele similare precedente;
3️⃣️ introducerea posibilității de achitare electronică a facturilor la energie.

ℹ️ În acest context, a putut fi observat cum în această perioadă companiile de utilități au lansat o campanie de informare privind posibilitatea de achitare online a facturilor și expedierea indicilor contorului.

📍 Totuși, cu toții suntem conștienți că nu toți consumatorii casnici au acces la un calculator 💻, la conexiune internet (situația din învățământ este un exemplu elocvent) sau la un card bancar 💳 și încă alimentat cu bani. Este un subiect complex, dar care poate fi soluționat.

📍 În ceea ce privește facturarea în baza datelor istorice, conform Regulamentului privind furnizarea energiei electrice, perioada de determinare a consumului de energie electrică în baza consumului mediu zilnic nu poate depăși 3 luni.

📍 Mai mult decât atât, pentru toți a devenit clar că consumul de energie electrică din perioadele similare anterioare nu sunt relevante, deoarece „perioade similare” când toți stăteau acasă în autoizolare nu au mai existat până în prezent. Aceasta se referă și pentru anii următori, pentru care consumurile actuale mărite 📈 nu vor fi relevante pentru efectuarea analizelor energetice (de ex: management energetic, certificare energetică; audit energetic etc.).

Perioada de criză provocată de coronavirusul COVID-19 a scos în evidență actualitatea digitalizării sectorului energetic 📀 – inclusiv smart metering sau contorizarea inteligentă 🌐.

Citirea la distanță a indicațiilor contorului 📡 le-ar fi asigurat furnizorilor facturarea întregii cantități de energie, iar consumatorii ar fi primit factura care reflectă consumul lor real de energie ⚖️.

În plus, contorizarea inteligentă oferă un șir de avantaje suplimentare atât furnizorilor cât și consumatorilor finali, ca de exemplu 👉

▶️ contorul inteligent permite înregistrarea automată a duratei întreruperilor în alimentarea cu energie electrică. Aceasta înseamnă că în cazul întreruperilor neprogramate, care potrivit Regulamentului cu privire la calitatea serviciilor de transport și de distribuție a energiei electrice nu poate depăși 6 ore în mediul urban și 12 ore în mediul rural, calcularea duratei întreruperii are loc automat fără obligativitatea de efectuare a apelului telefonic către operatorul de sistem, astfel precum este prevăzut la moment. În cazul depășirii duratei maxime permise a întreruperii consumatorii beneficiază de compensații, care se acordă automat fără necesitatea depunerii unei solicitări.

▶️ contorul inteligent permite reducerea pierderilor comerciale de energie electrică. Citirea la distanță, concomitent la un număr mare de consumatori minimizează valoarea pierderilor comerciale înregistrate de către operatorii de sistem (subiect devenit recent actual în cazul unui furnizor de energie termică).

▶️ contorul inteligent exclude erorile de citire care pot fi posibile din cauza factorului uman (fotografierea contorului, scrisul în caiețel etc).

În același timp, contorizarea inteligentă introduce exigențe noi în ceea ce privește protecția datelor cu caracter personal 🔒 (stocarea informațiilor despre profilul consumatorilor, de ex.: orele când consumatorul se află acasă sau nu etc.), dar și vulnerabilitatea în fața eventualelor atacuri cibernetice ale hackerilor 🔑 (aici recomand vizionarea filmului American Blackout de la National Geographic).

 

🤔 Dar care este starea de lucruri privind contorizarea inteligentă la noi în țară

📍 În conformitate cu Planurile de investiții ale operatorilor de sistem din ultimii trei ani 2018-2020, poate fi observat următoarele 👉

🔴 Cota investițiilor de categoria D: „Investiții în echipamente de măsurare, aparate de control și diagnostică”, realizate în conformitate cu Regulamentul privind planificarea, aprobarea și efectuarea investițiilor, la ÎCS „Premier Energy Distribution” SA este de trei ori mai mare în comparație cu SA „Rețelele Electrice de Distribuție Nord”;

🔴 Operatorul sistemului de distribuție SA „Rețelele Electrice de Distribuție Nord” a instalat pe parcursul ultimilor trei ani în mediu câte cca 12.500 contoare/an (consumatori noi și înlocuirea contoarelor la consumatori existenți), din care câte cca 4.500 contoare/an sunt inteligente – mai puțin de 1% din numărul total de locuri consum al operatorului;

🔴 Operatorul de sistem ÎCS „Premier Energy Distribution” a instalat pe parcursul ultimilor trei ani în mediu câte cca 63.500 contoare/an (consumatori noi și înlocuirea contoarelor la consumatori existenți). În planurile de investiții ale operatorului dat nu sunt prezentate separat contoarele electronice față de cele cu inducție, de aceea poate fi admis că în aria de deservire a operatorului respectiv toate contoarele instalate sunt electronice – ceea ce reprezintă în jur de 7% din numărul total de locuri consum al operatorului;

🔴 Operatorul de sistem din partea stângă a râului Nistru ГУП „Единые Распределительные Электрические Сети” a finalizat în anul 2016 un program care a durat opt ani și a prevăzut instalarea contoarelor electronice la toți consumatorii casnici.

📊 Contorizarea inteligentă afectează și piața energiei electrice. În conformitate cu Regulamentul UE 2019/943 privind piața internă de energie electrică, începând cu 1 ianuarie 2021 decontarea energiei electrice în Uniunea Europeană se va efectua la un interval de 15 minute (actualmente tranzacțiile sunt efectuate orar). Decontarea la fiecare 15 minute înseamnă pe de o parte o precizie și echitate mai mare pentru consumatori (vârfurile de sarcină durează intervale scurte de timp), iar pe de altă parte solicită o responsabilizare și prognozare mai precisă din partea participanților la piața energiei electrice. Decontarea la 15 minute este posibilă cu contoare inteligente.

 

🤔 Ce putem face noi

Pe parcursul ultimilor doi ani, studenții de la Facultatea Energetică și Inginerie Electrică, împreună cu colegii lor de la Facultatea Calculatoare, Informatică și Microelectronică au susținut 10 teze de licență și master care se axează pe elemente de smart grid și smart metering.

Denumirile tezelor sunt publice și pot fi consultate aici 🔎 https://utm.md/feie.html, iar foarte curând urmează următoarea promoție de ingineri – stați conectați 👀

Operatorii de sistem ar trebui să finanțeze prin intermediul planurilor lor de investiții doar contoare inteligente și să înlocuiască în câțiva ani contoarele analogice cu inducție cu contoare smart la toți consumatorii finali.

⚠️ Lichiditatea financiară a furnizorilor de utilități a fost afectată semnificativ în această perioadă, iar neachitarea consumului de energie conduce către acumularea datoriilor în lanț către operatorii sistemelor de distribuție și de transport 🔌, dar și către producătorii de energie 🏭.

⚠️ Această situație pune în pericol securitatea energetică a țării. Să ne imaginăm pe o clipă că energia electrică va fi deconectată din cauza datoriilor 🛑 (apropo aici iarăși devine actual subiectul privind lipsa interconexiunilor operaționale cu România).

 

🤔 Cum putem să ajutăm companiile energetice

💡 Cel mai simplu ce putem face noi la moment este să consumăm energia într-un mod eficient și inteligent. Eficiența energetică acum este mai actuală ca niciodată

☀️ Haideți să consumăm energia eficient

drd. Constantin Borosan,
Departamentul Energetică, UTM

(Visited 10 times, 1 visits today)
Conținutul website-ului utm.md este destinat exclusiv informării publicului larg. Preluarea materialelor se permite în limita a maximum 500 de semne, dar nu mai mult de jumătate din articolul preluat. În aceste condiţii, este obligatorie citarea sursei şi a autorului, iar în cazul portalurilor informaţionale – indicarea linkul ce conduce direct la sursă. Republicarea integrală a conținutului site-ului este interzisă în lipsa unui acord prealabil din partea Universității Tehnice a Moldovei. Pentru a obține acest acord, vă rugăm să ne contactați pe pr@adm.utm.md .